سامح عبد العزيز يفتح النار على كاملة أبو ذكري

الأحد 12 مايو 2019 12:37
كتب: ندا عصام

فتح المخرج سامح عبد العزيز، النار على المخرجة كاملة أبو زكري، بسبب مسلسل "زي الشمس"، التي تخوض به الفنانة دينا الشربيني السباق الرمضاني الحالي.


وكتب "عبد العزيز" عبر صفحته الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك": "قبضت نص فلوسك ورميت شغلك وعيالك وبعقد موثق في نقابة، أهم اتصرفوا، إندب بقى عشان ساعتين ونص من أصل 18 في 39 يوم، ودخلنا اللوكيشن بتاعك لقيناه كان كوافير حريمي كله نبر وغم، وياريت ظبطت إيقاع مشهد واحد في المونتاج، إحنا اللي بنظبطلك شغلك وبنتعامل معاه بمشرط جراح عشان نحافظ على اإقاعك ورجعت مونتير عشان شغلك أحافظ عليه لإني من المعجبين بشغلك ولازم أحافظ على وجهه نظرك بما أنك نطيت من المركب في عرض البحر".


وأضاف: "ومادام الأم هربت من البيت يبقي كان لازم يشوفوا أب بديل، وبلاش أنا عشان أنا لا مخرج و لا مرهف ولا حساس أنا وحش، وفي messages بينا بخصوص الموضوع دا احترمها لوسمحت، أنت أكبر مني سناً ولازلت أستاذ رغم أني مش هقول كام فيلم ومسلسل وكليب وبرامج وحفلات وقنوات ووثائقيات وجوائز بس إحنا صنايعية مصر، بنشتغل بس، ومش ناقص مجد أنا أصلاً قاعد مربع في التاريخ، دا عشان خاطر مشيش فقط، وكل ممثلينك بيحبوك عشان اخترتيهم، احترم شغلهم وبلاش شغل حرق الأحداث دا، كل دا عشان مشهد واحد عمل تريند والله ماكان قصدي، هو طلع مني مشهد حراق".


وكانت قد سلمت المخرجة كاملة أبو زكري، ساعتين ونصف منأصل 18 ساعة، وتخلت بعدها عن العمل، ليتولى بعدها مهمة الإخراج سامح عبد العزيز، الذي أشاد به الجميع.


مسلسل "زي الشمس" بطولة، دينا الشربيني، وسوسن بدر، وريهام عبد الغفور، وأحمد السعدني، وأحمد داود، وأحمد مالك وغيرهم ويشارك فيه عدد من النجوم كضيوف شرف، مثل الفنان السوري جمال سليمان، مأخوذ عن قصة عمل إيطالي، وهو سيناريو وحوار مريم نعوم، وإنتاج محمد مشيش.